Adio fonduri europene pentru Rabla și fotovoltaice în România: ce urmează pentru următorii 3 ani?

3 minutes read
3 Views

Vești proaste pentru românii care își planificau să profite de programele Rabla Clasic, Rabla Plus sau de subvențiile pentru panouri fotovoltaice: România nu va mai beneficia de fonduri europene dedicate acestor programe cel puțin în următorii trei ani. Anunțul a fost confirmat de surse guvernamentale, pe fondul discuțiilor despre modul în care vor fi realocate fondurile europene rămase în actualul exercițiu bugetar.

Impact imediat: cât vor ajunge să coste mașinile electrice fără tichetul Rabla?

Una dintre cele mai mari temeri ale cumpărătorilor este că prețurile mașinilor electrice ar putea deveni prohibitive, mai ales că, în lipsa eco‑bonusurilor, diferența de preț dintre un vehicul electric și unul convențional rămâne semnificativă.

De exemplu, în prezent, un model electric popular, cum ar fi Dacia Spring, pornește de la circa 22.000 de euro, dar cu tichetul Rabla Plus prețul scădea chiar și sub 12.000–13.000 de euro, în funcție de combinarea cu alte reduceri și Rabla Clasic. În lipsa voucherelor, un astfel de model își va păstra prețul integral de listă, ceea ce ar putea tăia avântul de electrificare pe piața românească.

Producătorii vor face reduceri? Sau vor miza pe cererea reziduală?

Întrebarea firească este: vor ajusta producătorii și dealerii prețurile, sau vor profita de situație?
Unii analiști susțin că, în lipsa subvențiilor, producătorii auto ar trebui să își asume o parte din cost pentru a nu bloca complet cererea. Pe de altă parte, este posibil ca „lăcomia” pieței auto, deja criticată pentru adaosurile mari la vânzările de electrice, să fie mai puternică decât grija față de clienți.

Dacă acest scenariu se confirmă, am putea vedea mașini electrice care rămân la același preț de listă, cu vânzări semnificativ reduse. În plus, costurile ridicate de producție (bateriile rămân scumpe, în ciuda scăderii costurilor pe termen lung) nu le oferă mult spațiu de manevră producătorilor.

Ce se întâmplă cu panourile fotovoltaice?

Și în domeniul energiilor regenerabile, lipsa fondurilor europene va încetini ritmul de instalare a panourilor fotovoltaice. Programul Casa Verde Fotovoltaice era una dintre puținele soluții accesibile pentru gospodăriile care voiau să-și reducă factura la energie.

Fără sprijin, mulți români vor amâna investiția, mai ales în contextul dobânzilor mari și al puterii de cumpărare scăzute.

Rămâne loc de speranță?

Specialiștii estimează că nu există șanse reale de reluare a finanțărilor europene pentru aceste programe înainte de 2027, când se va configura următorul buget multianual al Uniunii Europene. Între timp, autoritățile române ar putea încerca să identifice fonduri din bugetul de stat sau să negocieze scheme de sprijin alternative, însă nu există garanții că sumele vor fi comparabile cu sprijinul european.

Până atunci, cumpărătorii auto și cei interesați de soluții verzi vor fi nevoiți să se descurce pe cont propriu, sperând că piața auto nu va specula prea mult această pauză de subvenții.


Tu ce părere ai? Vor scădea producătorii prețurile sau vor transfera integral lipsa sprijinului în buzunarele clienților?

error: Content is protected !!